CSS3 nowy standard Internetu
Wraz z rozwojem kolejnych wersji języka CSS (ang. Cascading Style Sheets) rozszerzyły się możliwości zarządzania poszczególnymi elementami kodu HTML
. Programiści zyskali możliwość tworzenia przeróżnych kształtów za pomocą prostego kodu, który zaczął często zastępować standardowe, nieedytowalne rysunki i animacje graficzne.
Przejście ze statycznych obrazków na kod CSS3
nie tylko umożliwiło użytkownikom samodzielne tworzenie wielu kształtów i rysunków, ale co najważniejsze zwiększyło możliwości zarządzania nimi. Do tej pory statyczne obrazki były praktycznie niemożliwe do modyfikowania za pomocą kodu programistycznego. Nie można było na przykład w trakcie działania strony internetowej zmienić koloru tła na obrazku, dodać animację lub zmodyfikować jego kształtu. Wykorzystując kod CSS3
, programista może w dowolnym momencie zmieniać i animować zakodowane obrazki, tworząc z nich wyszukane kształty, rysunki i animacje.
Poniżej przedstawiono kilka ciekawych przykładów tworzenia kształtów przy wykorzystaniu języka CSS3
.
Przykład 1: prostokąt
Najprostszym i najczęściej wykorzystywanym kształtem na stronach internetowych są prostokąty. Z prostokątów składają się wszystkie elementy na stronie internetowej: bloki, tabele, rysunki, formularze. Manipulując tylko wysokością i szerokością obiektu, użytkownik jest w stanie stworzyć dowolny prostokąt.
Przykład 2: kwadrat
Kwadrat jest prostokątem, który posiada wszystkie boki równej długości. Oznacza to, że aby narysować kwadrat, wystarczy zmienić kod z przykładu pierwszego, aby wysokość i szerokość tworzonego obiektu były sobie równe.
Przykład 3: koło
Koło jest kwadratem, który posiada zaokrąglone wszystkie boki. Do napisanego w przykładzie drugim kwadratu wystarczy więc dodać zaokrąglenia, wykorzystując właściwość border-radius
. Wartość właściwości będzie decydować o stopniu zaokrąglenia obiektu.
Przykład 4: owal
Dodając właściwość zaokrąglenia obiektu do prostokąta z przykładu pierwszego, przeglądarka wyświetli poziomy owal. Jeśli użytkownik sprawi, że wysokość prostokąta będzie większa niż jego szerokość, to owal będzie pionowy.
Przykład 5: trójkąt równoramienny
Aby narysować trójkąt równoramienny, należy odpowiednio sterować obramowaniem border
obiektu. W przedstawionym przykładzie border-left
odpowiada za lewą połowę długości podstawy obiektu, a border-right
za jego prawą połowę. Własność border-bottom
określa wysokość trójkąta. Wysokość i szerokość obiektu pozostają wyzerowane. Trójkąt rysowany jest wyłącznie z obramowań.
Uwagi autora
Początkowo, sposób rysowania trójkątów w CSS-ie może okazać się dla wielu użytkowników bardzo skomplikowany i niejasny, ale zapewniam, że po przestudiowaniu przykładów 5–13 wiele rzeczy powinno stać się dużo prostsze i bardziej zrozumiałe.
Pamiętaj! Praktyka czyni mistrza. Im więcej będziesz ćwiczył, tym kolejne przykłady wydadzą Ci się mniej skomplikowane. Po jakimś czasie sam będziesz tworzyć kolejne figury geometryczne.
Przykład 6: trójkąt równoboczny
Trójkąt równoboczny jest rodzajem trójkąta równoramiennego, dla którego wszystkie boki są równej długości. Aby narysować trójkąt równoboczny, należy najpierw określić długość jego ramion, a następnie obliczyć jego wysokość. Wysokość trójkąta równobocznego jest równa: (a√3)÷2, gdzie „a” to długość boku. Jeśli wiec bok trójkąta ma 140px, to jego wysokość jest równa w przybliżeniu 121px.
Posiadając wszystkie niezbędne wartości parametrów trójkąta, można bez przeszkód zmodyfikować przykład piąty i uzyskać pożądany rysunek trójkąta równobocznego.
Przykład 7: trójkąt równoboczny „do góry nogami”
Aby odwrócić trójkąt równoboczny „do góry nogami” należy zastąpić border-bottom
, z przykładu szóstego, własnością border-top
.
Na podobnej zasadzie można przekształcić trójkąt równoramienny z przykładu piątego. Wystarczy zastąpić border-bottom
, własnością border-top
.
Przykład 8: trójkąt równoboczny skierowany w lewą stronę (przycisk wstecz)
Aby uzyskać trójkąt skierowany w lewą stronę, wystarczy wykorzystać inne obramowanie obiektu. Tym razem podstawę trójkąta będą budować border-top
i border-bottom
, a za jego wysokość będzie odpowiadać border-right
.
Uwagi autora
Trójkąt skierowany w prawą lub w lewą stronę może, w niektórych przypadkach, idealnie służyć jako przycisk poprzedni (wstecz) lub następny (dalej). Przyciski tego rodzaju można w pełni modyfikować. Na przykład:
- po akcji
:hover
(najście myszką na przycisk) powiększać lub całkowicie zmieniać kształt, co może uczynić projektowaną stronę ciekawszą od strony konkurencji.
Zwyczajny obrazek nie pozwala na tego rodzaju modyfikacje.
Przykład 9: trójkąt równoboczny skierowany w prawą stronę (przycisk dalej)
Sytuacja podobna jak w przykładzie ósmym z tą różnicą, że przycisk odwrócony jest w prawą stronę (border-right
zamienia się na border-left
).
Przykład 10: trójkąt prostokątny (wersja A)
Odpowiednio wybierając rodzaj obramowania obiektu, można stworzyć dowolny trójkąt.
Przykład 11: trójkąt prostokątny (wersja B)
Przykład 12: trójkąt prostokątny (wersja C)
Przykład 13: trójkąt prostokątny (wersja D)
Aktualizacja
Przykład dodatkowy 1: Okrąg
Okrąg to koło, które zamiast tła posiada obramowanie. Aby narysować okrąg, należy skorzystać z przykładu trzeciego, w którym zamiast właściwości background-color
, należy użyć właściwości border
.
Ciąg dalszy w artykule: CSS Figury geometryczne rysowane za pomocą kodu.