CSS figury geometryczne rysowane za pomocą kodu

CSS3 figury geometryczne

Wykorzystanie kodu programistycznego, zamiast znacznie wolniej ładujących się obrazków, jest w wielu przypadkach znaczną optymalizacją. Należy jednak pamiętać, że pomimo znacznie wyższego czasu ładowania, zasoby zewnętrzne (obrazki) wczytują się, wyglądają i działają dokładnie w taki sam sposób, niezależnie od rodzaju używanego urządzenia, systemu, czy przeglądarki internetowej. W przypadku tworzenia figur geometrycznych za pomocą kodu CSS należy brać pod uwagę rodzaj docelowego urządzenia i obsługiwane przez niego przeglądarki.

Od autora

Rozwiń listęSchowaj listę

Obecnie, zdecydowana większość przeglądarek obsługuje już wszystkie standardy CSS3. Pomimo że, istnieją pomiędzy nimi drobne różnice, to deweloperzy nie muszą już martwić się o to, że ich kod gdzieś nie będzie prawidłowo interpretowany.

W Internecie dostępnych jest wiele serwisów, w których można sprawdzić kompatybilności używanej funkcji z różnymi przeglądarkami internetowymi i ich starszymi wersjami. Jednym z ciekawszych przykładów serwisów określających zgodność funkcji CSS jest witryna: Can I use. Za pomocą przedstawionego serwisu, można sprawdzić nazwę dowolnej właściwości CSS i uzyskać listę kompatybilnych z nią przeglądarek i ich wersji. Strona udostępnia również bezpośredni link do dokumentacji, określającej poprawny sposób korzystania z wyszukiwanej właściwości.

CSS Figury geometryczne
Zrzut ekranowy serwisu „Can I use” umożliwiającego sprawdzenie kompatybilności wybranej funkcji z różnymi przeglądarkami i ich wersjami.

Bieżący artykuł „CSS Figury geometryczne” jest kontynuacją wcześniej opublikowanego wpisu pod tytułem: CSS3 podstawowe kształty i figury.

Przykład 14: trapez

Aby narysować trapez, należy narysować trójkąt, a następnie określić mu dodatnią wartość właściwości width.

Przykład 15: trapez prostokątny

Trapez prostokątny jest rodzajem trapezu, którego jeden bok posiada kąt prosty. Do jego narysowania, należy użyć trójkąta prostokątnego i w podobny sposób jak w przykładzie czternastym zmodyfikować jego właściwość width.

Przykład 16: trapez równoramienny

Implementacja trapezu równoramiennego jest modyfikacją kodu odpowiedzialnego za rysowanie trójkąta równoramiennego. Korzystając z przykładu trójkąta równoramiennego, należy ustawić dodatnią wartość właściwości width. Można też skorzystać z przykładu czternastego lub piętnastego i ustawić takie same wartości właściwości border-left oraz border-right.

Przykład 17: odwrócony trapez

Jeśli do rysowania trapezu zostanie wykorzystana właściwość border-bottom, to dłuższą podstawą trapezu będzie jego dolna podstawa. Jeśli do rysowania trapezu zostanie wykorzystana właściwość border-top, to dłuższą podstawą trapezu będzie jego górna podstawa.

Przykład 18: trapez pionowy (obrócony w lewo)

Aby narysować trapez pionowy, należy zamienić ze sobą następujące wartości właściwości trapezu poziomego:

  • widthheight,
  • border-leftborder-top,
  • border-rightborder-bottom,
  • border-topborder-right.

Trapez pionowy to narysowany trójkąt skierowany w lewą stronę z dodaną właściwością height.

Przykład 19: trapez pionowy (obrócony w prawo)

Aby lewy bok trapezu był dłuższy od prawego, należy wykorzystać właściwość border-left zamiast właściwości border-right.

Trapez pionowy (obrócony w prawo) to narysowany trójkąt skierowany w prawą stronę z dodaną właściwością height.

Przykład 20: równoległobok (pochylony na lewo)

W celu narysowania równoległoboku należy narysować prostokąt, a następnie pochylić go za pomocą funkcji transform: skewX( angle ) o określony kąt.

Przykład 21: równoległobok (pochylony na prawo)

Manewrując wartością kąta transformacji, można dowolnie pochylać równoległobok. Wartości ujemne kąta pochylają figurę w przeciwną stronę.

Przykład 22: równoległobok pionowo (pochylony do góry)

Aby narysować równoległobok pionowo, należy skewX( angle ) zamienić na skewY( angle ).

Przykład 23: równoległobok pionowo (pochylony do dołu)

Podobnie, jak w przypadku obracania równoległoboku w prawą stronę, aby narysować równoległobok pionowy pochylony w dół, należy zmienić kąt pochylenia na wartość ujemną.

Przykład 24: romb (pochylony na lewo)

Romb to równoległobok, dla którego wszystkie boki są jednakowej długości. Aby narysować romb, należy skorzystać z twierdzenia sinusów i wyliczyć nową wysokość figury. Wysokość będzie równa iloczynowi sinusa kąta ostrego rombu i długości jego boku (h = sin(α) * a).

Przykład 25: romb (pochylony na prawo)

Manewrując wartością kąta pochylenia rombu (identycznie, jak w przypadku równoległoboku), można pochylić figurę w przeciwną stronę.

Przykład 26: romb pionowo (pochylony do góry)

Korzystając z funkcji skewY( angle ) (identycznie, jak w przypadku równoległoboku pionowego), można obrócić romb pionowo.

Przykład 27: romb pionowo (pochylony do dołu)

Ponownie manewrując wartością kąta pochylenia rombu (identycznie, jak w przypadku równoległoboku pionowego), można pochylić figurę w przeciwną stronę.

Ciąg dalszy w artykule: CSS wielokąty – rysowanie figur i kształtów, generatory css.